Universiteit‎ > ‎

Door wie?

In 2013 startte ik een praktijk in Rotselaar “De Krekel & De Mier” voor kinderen en gezinnen met moeilijkheden. Als zorgcoördinator in een basisschool ontdekte ik dat mijn voorgeschiedenis aan opleidingen in deze sector helemaal op zijn plaats is. De combinatie van mijn sociaal-pedagogische achtergrond en het creatieve in de opleiding kwam hier helemaal tot zijn recht.

Ik studeerde readaptatie-wetenschappen (sociale hogeschool) en kunstwetenschappen & archeologie (universiteit). Verder heb ik een getuigschrift van kinderpsychologie en behaalde ik een postgraduaat psycho-pedagogische counseling (begeleiding en gesprekvoering). Onder het motto levenslang leren volg ik regelmatige bijscholingen en cursussen (o.a. rouwverwerking bij kinderen, kopp-kinderen, talenten van kinderen, ouderschap na echtscheiding, creatief communiceren met kinderen…)

 

In mijn praktijk vertaalt zich dit in een grote flexibiliteit en vindingrijkheid. Ik geloof ook heel erg in het probleemoplossend vermogen van de mens. Vaak volstaat het een duwtje in de rug te geven of de creativiteit en het probleemoplossend vermogen te stimuleren.

 

De natuurateliers waren hiervan een logisch gevolg, vooral omdat er heel wat kinderen aangemeld werden met faalangst. In kleine groepjes van max 8 kinderen zijn we in de natuur, we proberen iedereen zoveel mogelijk zichzelf te laten zijn. Het is een heel creatief atelier, presteren is uit den boze en ik zou ondertussen een boek kunnen schrijven over de geweldige vooruitgang en dito ervaringen die veel van de deelnemende kinderen daar opdeden. Zie ook de facebookpagina van “De Krekel & De Mier”.

 

De universiteit is nu een verlengde van die ateliers. De nadruk ligt echter nog meer op het zichzelf leren kennen en aanvaarden onder de noemer, ‘ik ben wie ik ben’.

Ik ga daarvoor een samenwerkingsverband aan met Guido Van Moll. In de opleiding tot Herborist (gestart in 2017)  kruiste hij mijn pad en we denken elkaar op meerdere vlakken aan te vullen of misschien beter verwoord; elkaar ‘wakker te houden’ over wat er leeft onder de kinderen/jongeren en hoe we daar op kunnen inspelen om hen goed met twee voeten in de aarde te kluiten.

 

We zochten samen naar overeenkomsten en verschillen in onze aanpak en bundelden die in de activiteiten van “De universiteit van De Krekel & De Mier”.

 

Guido Van Moll

Bio-Ingenieur van opleiding, 19 jaar in Ecuador gewoond en gewerkt waarvan 9 jaar voor Vredeseilanden (het huidige RIKOLTO) in een faciliterende rol: coördinatie, communicatie, netwerking en in het algemeen omgaan met en samenbrengen van diverse mensen, groepen en culturen.

In die periode ook een vierjarige opleiding "gestalttherapie" gevolgd. Daarna zelfstandige geworden, eigenaar en uitbater van een restaurant, een hotel (Via Via Reiscafé) en een agro-ecologische boerderij. Tegelijkertijd bezig met het organiseren van workshops als gestalttherapeut met diverse organisaties, NGO's, gemeenten, hogescholen, bedrijven,...

Het resultaat hiervan was bijvoorbeeld een educatief kunstproject voor kinderen en jongeren vanuit de overtuiging dat kunst het verschil kan maken in de opvoeding van kansarme kinderen en jongeren. In samenwerking met lokale en nationale kunstenaars en overheden lieten we de kinderen en jongeren kennismaken met kunst in al zijn vormen met de bedoeling hun zelfbewustzijn, zelfexpressie en in het algemeen hun levensvisie te verruimen.


 

 



Comments